Wat ik er eigenlijk van vind... - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van martineesmee - WaarBenJij.nu Wat ik er eigenlijk van vind... - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van martineesmee - WaarBenJij.nu

Wat ik er eigenlijk van vind...

Door: leest iemand werkelijk wat hier ingevuld staat? :p

Blijf op de hoogte en volg

17 Juli 2014 | Costa Rica, Monteverde

Zooo de tijd gaat nu wel snel hoor! Ben inmiddels net in Costa Rica beland, maar zal beginnen waar ik gebleven was... netjes van mij he, i know. Hier kort de hoogtepunten van afgelopen weken.

Vulkaan en magma
Als het goed is was ik gebleven bij het lava zien in Leon, Nicaraqua. Na een belachelijk mooie zonsondergang tussen de vulkanen ben ik naar de rand van een ENORME krater gelopen waar inderdaad wat roods in de verte te zien was, enorm veel zwavelgas uit kwam en een diep oergeluid uitkwam. Best stukje natuurgeweld en heel indrukwekkend.. waarna ik besloten heb om ook nog het tourtje met een paard naar een kratermeer te doen om daar ff in te zwemmen. Klinkt fantastisch, was het ook!

Surfen
Paar dagen erna naar het strand vertrokken om te leren surfen. Uiteindelijk is het wel gelukt om een paar keer te staan, maar na 2 uurtjes oefenen in de enorme stroming was ik wel super gaar. En ik was het ook zat om mn kleren elke keer goed te doen hahah. Gelukkig had Nadien me al gezegd dat ik beter niet alleen in bikini kon surfen, niet alleen omdat die voor geen meter blijft zitten, maar ook omdat mn buik over het board schuurt die gewaxt is. mn 2e poging was in san juan del sur, wat me minder goed af ging, veeeeeel surfers, meer rotsen in het water en een board wat eigenlijk nog te klein voor mij was. Beginners hebben altijd enorme boarden. Maar het was wel enorm leuk, dus misschien iets om in NL te gaan proberen..

Salsa dansen
In Managua kwam Suus erbij, wat betekende dat mn laatste maand in was gegaan. Met haar erbij zijn we vertrokken naar Granada, waar mn absolute hoogtepunt toch het salsadansen was! Jaja, wie had dat gedacht.. Er is daar een plein, met kerk en allemaal eettentjes en een wit koloniaal pand waar les wordt gegeven in spaans, karate, dans etc. Daarbinnen was ik al verbaasd over de beauty van dit pand, maar toen ik merkte dat ik ging leren dansen op het balkon, tijdens zonsondergang, met uitzicht over het plein en de kerk was het meer dan top eigenlijk. Het was zelfs zo leuk, dat we 2 dgn later nog een keer een les namen. Uiteindelijk konden we alledrie ongeveer een kwartier foutloos dansen met de nica's en hadden we toeschouwers onder het balkon. 1 danspartner werd trouwens opgehaald door zn vriendjes daarna, hij was waarschijnlijk iets van 15 ofzo haha, maar als ze dansen zijn het wel mannetjes ipv ventjes. Had ook nog wel ff mee willen doen met de karate les, omdat ik op reis in Thailand ook muay thai had gedaan en toch altijd wel een zwak heb voor vechtsporten, maar het was ook prima zo.. en heel erg tijd om te douchen.

Lokale belevingen, eten, bus en nica leven.
Op het bovenstaande plein nog wel gegeten bij een lokaal eettentje. Moet je je ff voorstellen: gaar gebouwtje wat als keuken dient, overal gekleurde plastic tafels en stoelen, met parasols erboven omdat er duizenden vogels in de bomen erboven rondvliegen en duidelijk laten merken dat ze er zijn... en om het af te maken overal gekleurde nepvogels die als versiering dienen hahah..

De bus is ook al zoiets, ik heb volgens mij al verteld hoe de chickenbussen hier werken, gekleurde bussen met zoveel mogelijk mensen en spullen in en op de bus, en geen duidelijke haltes. Er werken minimaal 2 nica's op de bus, 1 bestuurder er 1 die achter elkaar naar buiten roept welke bestemming de bus heeft: managuamanaguamanugaumuaguaguaguagau!
Diezelfde haalt ook tussentijds geld op in de bus, dus moet verdomd goed zijn om te onthouden wie waar is opgestapt en wie al betaald hebben. daarnaast kan het dus overvol zijn, en zo vol als de bus naar san juan del sur is het nog nooit geweest. We werden letterlijk de bus uitgetrokken hahahah en je spullen er netjes achteraan.

Dan nog de huizen: wat ik tot nu toe gezien heb is allemaal prima, maar dat is dan ook de toeristische route en is minder arm dan wat ik me had voorgesteld bij het nica leven. Tijdens de busritten krijg ik wel te zien hoe het merendeel leeft: onverharde wegen, 'huisjes' direct langs de zogenaamde snelweg met een stalletje ernaast om aan de weg wat te kunnen verkopen. Het huisje lijkt gemaakt van alles wat ze kunnen vinden, takken icm planken (die ooit eens met paard en wagen zijn gebracht) en golfplaat daken. Ramen zijn gewoon gaten in deze constructie, soms hangt er plastic voor of een soort tralies. Buiten zijn kinders aan het spelen, lopen er een handvol zwerfhonden, bijzonder lelijke kippen en fleurt de gekleurde was die buiten hangt de boel een beetje op. Overal ligt ook afval, wat ze zo nu en dan zelf verbranden. Electriciteit is er denk ik wel, water is weer een ander verhaal. Verderop staat nog een klein gammel hokje van spaanplaat, wat dienst doet als wc. Natuurlijk zijn hier ook huizen van baksteen, cement en in de steden zelf luxe te noemen, maar tochl een raar idee dat in Nederland de gemiddelde paardenstal beter gebouwd is dan deze huisjes.

Ziplinen in San Juan
Dat is echt buitenspelen voor gevorderen! Van platform naar platform tussen de boomtoppen :) zal proberen hier fotos bij te voegen. Morgen hier in Monteverde de mooiste route doen.. ben benieuwd...
O en in San Juan nog sunday funday gedaan: ordinair zuipfestijn bij 3 hotels met zwembad en mooi uitzicht. Heb mn ogen uitgekeken als nuchtere (letterlijk en figuurlijk dit keer) noord hollander, naar meiden die savonds nog in stringbikini tegen de gasten aan dansen. Wel gelachen!

Paardrijden in Isla Ometepe
Isla Ometepe is een eiland wat uit 2 vulkanen bestaat, en waar een eiland is, is ook strand! Suus had nog niet op een paard gezeten, dus gingen we hier een tochtje naar het strand doen. Mochten alles zelf bepalen, dus dat werd volle ren galop over het strand en door het water terug.. Heb het wel moeten bekopen met enorme spierpijn hahaha. En de dag erna een reis van 15 uur naar Costa Rica, beginnend om 05.00 sochtends klimmen over prikkeldraad omdat ze het hek naar de weg niet open hadden gelaten...ben nu 2 dagen verder en ben weer helemaal de oude :)

En om een vraag te beantwoorden die ik van meerdere krijg, nl 'hoe bevalt het reizen tot nu toe en wat mis je' hieronder een rijtje van alles wat in me opkomt

- i dont know where im going, but im on my way
-ik hou van het handwerk wat ik hier zie, de oude naaimachines, mensen die hun auto nog ff een keer oplappen
- ik hou van de typische gezichten die ik hier zie, oude mensen met een onbekend verhaal die in hun gezicht staat
- ik hou van de gekke dingen die ik zie op foodmarkets, maar heb het soms zwaar met de geur die er af komt haha
- de verhalen van andere reizigers
- een nica die zich nog steeds kan verbazen over het feit dat ons haar lichter wordt door zon en zee
- een canadees die het awesome vindt dat wij fietspaden hebben: They actually have there own lane on the road dude!
- lokale gerechten bestellen en hopen dat het goed te eten is, wat eigenlijk verassend vaak goed gaat
- totaal mn eigen gang kunnen gaan
- pas na een tijdje merken dat ik mn notes in mn telefoon alleen maar in het engels doe
- blote voeten lopen en hippie kleren aan :)
- hangmat chillen!
- al 2,5 maanden geen make up, al gebruik ik dat sowieso niet veel..
- ik mis bankhangen, verse melk, mn sieraden, koken waar ik zin in heb met veel groenten, het dragen van mn geliefde parfums omdat dat hier te heet is en geen fijne combi is met zonnebrand en muggenspray, een goede wasmachine, slapen onder een deken, warme douche, MARTINI, die heb ik maar 1 keer gevonden hier, soms zelfs zin om al weer te werken bij mn vertrouwde politie straks, autorijden met mn eigen muziek en family en friends, maar dat is een duidelijke :)
- ik ben zo langzamerhand wel klaar met de catcalls: de gasten die ksstkskkkskskt doen als ik langsloop. En als je het terugdoet, weten ze niet wat ze er mee aan moeten haha.

Ennnn ik hou van weer naar huis gaan, maar pas/al over 3 weken..
Eerst nog Costa Rica en een stukje Panama ontdekken.

XM




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Monteverde

Midden Amerika IT IS

daar gaatie weer :D

Recente Reisverslagen:

31 Augustus 2014

Home sweet home?

17 Juli 2014

Wat ik er eigenlijk van vind...

25 Juni 2014

Nica

06 Juni 2014

Onderwaterwereld

22 Mei 2014

Autowalhalla!

Actief sinds 04 Jan. 2011
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 12696

Voorgaande reizen:

05 Mei 2014 - 07 Augustus 2014

Midden Amerika IT IS

06 Januari 2011 - 06 Maart 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: