Autowalhalla! - Reisverslag uit Havana, Cuba van martineesmee - WaarBenJij.nu Autowalhalla! - Reisverslag uit Havana, Cuba van martineesmee - WaarBenJij.nu

Autowalhalla!

Door: yours truly

Blijf op de hoogte en volg

22 Mei 2014 | Cuba, Havana

Guys! Ja, dat was even stil he.. haha Cuba is echt enorm leuk, natuurlijk het terug in de tijd gevoel, dus internet en wifi is er ook niet. Of niet echt, duurde bij mn vorige poging al een half uur om een pagina te laden.

Good, Cuba is jaren 50 bubbel, met natuurlijk sigaren, rum, dans, uitlaatgassen van de prachtigste autos en gekleurde was die afsteekt tegen soms grauw gekleurde huizen met mooie balkons, of juist allemaal huizen in pasteltinten. Cuba is ook het land van mooi valleien, de revolutie die eigenlijk de enige belangrijke gebeurtenis lijkt in de geschiedenis en het land waar er speciaal geld is voor toeristen. Er is geen reclame, waardoor de vrouwen niet zijn beinvloedt door het schoonheidsideaal en ze dus in hun 50er jaren en redelijk wat overgewicht zichzelf lekker toch in een doorschijnende gele panty hijsen met een panterprint topje erbij... tja.
O, en er rijden veel electrische scooters, wat dan weer modern is en eigenlijk niet past in mijn beeld van Cuba, ben er nog niet achter waarom dat er dan wel is.

Toegegeven, ik vond het wel spannend om weer weg te gaan, maar nu ik al weer 2,5 weken onderweg ben gaat het allemaal prima. De eerste dag in Havana had ik wel een afzwaaier, ik dacht echt even ´waar ben ik nu weer aan begonnen´.... zat in de wijk Centro Habana, wat eigenlijk lijkt op een ghetto. Klein cultuurshockje dus.. wat er niet beter op werd toen we op zoek gingen naar een restaurant. IEDEREEN fluit naar je, of maakt kusgeluidjes, zegt dat je mooi bent of wil met je trouwen. Best goed voor je ego, maar daar is bij mij helemaal niks mis mee en trouwen zit er ook niet in.. Maarja, dat kan ik niet echt in het spaans uitleggen. Ik had wel verwacht dat het spaans me makkelijker af zou gaan, omdat ik na 9 jaar bezoekjes aan mn vriendin Nora in Italie wel redelijk italiaans spreek. Spaans verstaan lukt daarom wel aardig, maar iets terugzeggen... Gelukkig is Lucia daar wat beter in.

Ik slaap hier in casas particular, bij mensen thuis. De man in Centro Habana had een hele lijst met adressen door heel Cuba, werkt allemaal samen om zo elkaar te helpen aan inkomsten. Ze bellen ook het volgende adres voor je, als je dat wilt. Toerisme is het meeste geld in te verdienen, een nacht is meestal 25 cuc, wat ongeveer 19 euro is. De Cubanen zelf betalen in pesos, en 1 cuc is 31 pesos. Weet de normale Cubaanse prijzen niet, alleen dat het een enorm verschil is.

Goed, de reis begon dus in Havana, waar ik mn ogen uitkeek naar alle oude autos. Zijn er echt enorm veel, zo tof om te zien! Na onze 1e nacht vertrouwd geraakt met de omgeving en daarna ging het al stukken beter. In Old Havana rondgelopen, wat kerkjes en musea bezocht, old square, kathedraaltje en in een rode thunderbird cabriolet naar huis! Was natuurlijk zielsgelukkig.. zie de fotos hieronder haha! Haal ze er later af, kan er niet teveel uploaden maar dan hebben jullie een idee. Staan btje op chronologische volgorde. Logisch he. Ja.

Na Havana ben ik naar Vinales gegaan, omdat dit de absolute nr 1 was van collegavriendin Sabine, om daar 5 uur te gaan paardrijden door de Vinales Vallei. Liesbeth, als je dit leest, je had t fantastisch gevonden! Kan zeker op je reislijstje worden gezet... Paard luistert alleen niet naar mij, maar de guide vond het way fun om mijn Kleine Witje en Lucia dr Chocolate aan te sporen, zodat ze gingen draven. Wij in het begin natuurlijk giechelen als een stel puberende bakvissen, maar later waren we de cowboys van de vallei! In ons huisje maakte de man zelf sigaren, dus kregen we een showtje onder het genot van rum en een sigaar... het maken duurt 2 minuten, het drogen van de bladeren soms 4 jaar. Lekker Cuba Momentje, maar kreeg wel kippenvel van die rum. Echt sterk spul.. dan ben ik een watje met mn Martinis.. In Vinales nog een grot bezocht en daar met een bootje doorheen gevaren, best mooi hoe dat ontstaan is. Daarna door naar het strand voor een paar uurtjes, en dus gelijk verbrand, ook al had ik me echt goed ingesmeerd met factor 30. De volgende stop, bountyeiland Maria la Gordia, dus maar geskipt, strand ga ik ook nog genoeg zien.

Trinidad was de volgende halte. Stadje met keien straatjes, kleurige huisjes en 1001 verschillende tegeltjesvloeren. Alweer een fotogeniek plaatsje, waar de echte fotograaf zich uit kan leven. Dus Vera.. na Marrakech moet je maar hierheen :}
De suikerindustrie was het belangrijkst, ten tijde van de slavernij, en in het historisch museum zag ik hoe een rijke suikerbaron vroeger leefde. Groot en mooi. Verder is het enige wat ik mee krijg van de geschiedenis natuurlijk de revolutie en Che, die ik regelmatig zie op muurtjes, bussen en posters. Ook mn eerste massage genomen, superchill, en vele massages zullen volgen..

Cienfuegos vond ik niet echt interessant, ben 2 nachten gebleven. Het theater was wel echt gaaf, deed me ook denken aan het concertgebouw in Ámsterdam waar mn evenement Cycle2TheMusic was. De begraafplaats is ook wel noemenswaardig, die is uit de stad verplaatst vanwege cholera en aan de rand weer geplaatst. Mooie beelden, gemaakt in Italie en Frankrijk, staan bij de plaatsen voor de hoge klasse. De middenklasse, heeft alleen een grasveld en wat recht toe recht aan graftombes. Ook even genoten van 2 oude mannekes tijdens onze lunch in een random restaurant piano ging spelen en zingen, en uiteindelijk even Fur Elise van Beethoven ging spelen :) Die vermaakten zich kennelijk ook goed..

Oja, en voor het eerst een kolibri gespot! Best aardig vogeltje haha. Ipv het moeras bezoeken in Playa Larga zijn we ook op een vogelspot tour gestuurd.. wat uiteindelijk nog pretty fun was eigenlijk. Zag eerst allemaal gekleurde krabben in het bos, wat natuurlijk best een rare setting is, gevolgd door allerlei vogels, planten en duizenden muggen, dus zag er de dagen erna behoorlijk aantrekkelijk uit... :} Na dat tripje ben ik gaan snorkelen, wat al veelbelovend was voor alles wat ik nog hoop te zien in Belize straks, en atuurlijk mn duikbrevet halen om nog wat mooie duiken te maken..

Belize is waar ik nu naartoe op weg ben, terwijl ik dit ff schrijf in Cancun in Mexico, op een toetsenbord waar de interpunctie redelijk onvindbaar is trouwens. Ben een paar uur geleden geland, na een chille vlucht omdat we een upgrade haden gekregen.. prima te doen die businessclass. Ze haden ook een dronken Amerikaan geupgrade, dus Lucia was de sjaak en moest zn hele levensverhaal aanhoren en binnen 5 minuten wassie aan het huilen. Ik ging natuurlijk driekwart dood van het lachen :D
Vond de aankomst trouwens wel heftig, allemaal drugshonden enzo. Daar word je sowieso wel zenuwachtig van. Ga op zoek naar de beste route naar Corozal Town in het noorden van Belize. Op het vliegveld konden we alleen met een bus die vanavond zou vertrekken en we om 04.00 snachts op de plaats van bestemming zullen zijn, zonder hostel, huis, hotel, guesthouse whatsoever. Slecht plan, dus een dag en nacht hier in Cancun moet ons een beter plan B gaan brengen.

Voor de schatten die het te stil vinden zonder mij, ik zal jullie even wat voice appjes sturen, dan kan dat op repeat als jullie me missen ;} Anyway, ik ben hier waarschijnlijk sowieso beter bereikbaar, so no worries.

Good, iedereen nu weer verder met werken of watdanook, dan ga ik weer avonturieren!

X,M

(Oja, en nog een oude witte Buick gezien..! Was in mn nopjes)
(Oja2, Mam, je weet dat je me al in minimaal 6 berichtjes Rakker heb genoemd? Whats up with that? hahaha)
(oja 600, fotos staan erbij, eerst een impressie van Cuba's Finest Cars natuurlijk, rest staat in de omschrijving wat het is. Wel hier links even op fotos klikken, wanneer je op de fotos onder dit verslag klikt zie je maar de helft.. )





  • 22 Mei 2014 - 09:35

    Zussie:

    ha zussie, puik daar hoor! XXX

  • 23 Juni 2014 - 13:33

    Marlies Koster:

    Is er geen H&M?

  • 30 Juni 2014 - 16:28

    Vera:

    Will do Wilde Tinus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cuba, Havana

Midden Amerika IT IS

daar gaatie weer :D

Recente Reisverslagen:

31 Augustus 2014

Home sweet home?

17 Juli 2014

Wat ik er eigenlijk van vind...

25 Juni 2014

Nica

06 Juni 2014

Onderwaterwereld

22 Mei 2014

Autowalhalla!

Actief sinds 04 Jan. 2011
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 12692

Voorgaande reizen:

05 Mei 2014 - 07 Augustus 2014

Midden Amerika IT IS

06 Januari 2011 - 06 Maart 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: